søndag den 19. februar 2012

Såning - Første ombæring

SÅ er de første frø lagt i jorden: Chili, Katost, Ridderspore, Kæmpe Verbena og Violfrøstjerne. Kæmpe Verbena bliver forvist til kulden i drivhuset en uges tid, mens de øvrige skal transporteres tilbage til en varm vindueskarm på Østerbro. (Frøene står for øvrigt på en lille træ-tremmebænk, som blev indkøbt for 19 kr. i Ikea!!! Lidt maling, så skal den nok få plads bagerst i 'krukkegården'.)

Så må jeg hellere styre mig med næste hold til hen i marts måned: Påfugleblomst, ærteblomster, appelsintagetes, rød basilikum og tobaksplante.

Og til april går det rigtig løs. Blandt andet med Claus Dalby frø til den cremefarvede have og både frø og knolde til den mørkerøde have - men også mine andre indkøb fra Frøbutikken.

- De første af gør-det-selv-blomsterne i haven titter - ligesom jeres - frem rundt omkring: en flok vintergækker, der ved et uheld er røget på jordbunken, aser sig stædigt frem.
En enkelt erantis, som sidste år blev tyvstjålet andetsteds - og påskeklokkerne, som dog er indkøbt på lovlig vis
Til sidst lidt skumringstid fra terassen.

Ååh ku' det bare snart blive mere sol og tørvejr :-)

12 kommentarer:

  1. Kære Lone.

    Hvor ser det godt ud . Imorgen starter jeg også med første hold frø. (De der skal have kulde)men resten venter jeg med til marts. Sidste år var jeg lige tidlig på den, fik en masse ranglede planter. Jeg elsker "roderummet" i Ikea, man kan tit finde en masse ting til ingen penge

    God Søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margrethe- tak for hilsen - ja jeg ved godt, at jeg er lige tidligt nok på den. Derfor har jeg også kun sået lidt af hvert, så der er til en ombæring senere. Violfrøstjerne skal måske ha' kulde står der. Nu må vi se om de spirer i varmen.
      Men det eeer så hyggeligt at gå at nusse med :-)

      Slet
  2. Der er mange som er startet med at så, så du er ikke den første. Vi synes alle, at det er hyggeligt at gå og nusse med, indtil vi rigtigt kan komme i gang. I dag blæser det en halv pelikan her, men solen skinner, det er da et lyspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er nu god til at finde lyspunkterne :-) - men ja, det har faktisk været flot vejr i dag, selvom det godt nok stadig er vældig vådt alle vegne. Nu venter vi bare på, at de små spirer...

      Slet
  3. Hvor er du dog flittig. Held og lykke med det hele.
    Jeg venter nu lidt med at gå i gang.
    Tak for kigget.
    Ha` en god søndag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det er nu slet ikke flid, men ren og skær lyst :-)

      Slet
  4. Åh hvor spændende :-D Jeg elsker jo at så planter, det bliver man så glad af. Særligt når de små spire viser sig.
    Så vil jeg lige fortælle dig, at du er "skyld i" at jeg i noget tid har gået og spekuleret som en gal!!! ;-D
    Men nu skal jeg ikke spekulere mere, for nu har jeg nemlig bestilt et solcellespringvand som jeg faktisk har ønsket mig længe... hæ hæ.... Iøvrigt TUSIND TAK for linket.
    Havehilsner fra Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det var så lidt. jeg synes også selv det er ret smart. Har fået det med posten, og vil lave en generalprøve en solskinsdag i drivhuset. :-) Håber også du bli'r glad for dit.

      Slet
    2. Generalprøve i drivhuset?? ja det var ikke nogen dårlig ide´. Jeg har også netop modtaget mit, og jeg glæder mig helt vildt til det skal tages i brug. Måske jeg også skulle lave en lille generalprøve?....Ja hvorfor ikke :-D

      Slet
  5. Hvor er du langt fremme Lone. Bare det var mig. Jeg har gang i andre sager så haven må vente lidt. Men jeg har jo heller ikke noget drivhus. Det er dog på ønskelisten. Men så længe sønnen har halvdelen af haven, må jeg nok slå koldt vand i blodet.

    Tak for din meget søde hilsen her til aften iøvrigt, og for deltagelse i giveaway på min blog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg håber du så kommer til at nyde haven dobbelt, når du går i gang :-)

      Slet
  6. Man kan ikke kommentere på dit sidste indlæg. Det er ellers godt, viser at du er blevet klogere, det kan vi andre også blive, når vi læser det :o)

    SvarSlet