fredag den 10. maj 2013

DIY: Solcellelysekrone til drivhuset

Når man nu drømmer om en lysekrone til sit lille strømløse drivhus i kolonihaven, må man tænke lidt alternativt.

 

Step 1: Først jævnlige besøg i en genbrugsbutik i nærområdet. Gå efter de humanitære. Det er ikke så smart - men billigt, og som regel kan man finde en lysekrone, der ikke er så fancy (men det kan den jo blive) til en god pris. Jeg fandt en til 50 kr.

Jeg går lidt og overvejer om jeg skal spraymale den sort. Vi får se...

Her er den allerede monteret med solcellepærer, fordi jeg glemte at tage et før-billede.

Step 2: Hjem med genbrugsguldet, vaske og rense, kigge lidt, skrue og skille lidt ad, måske fjerne lidt ledninger og fatninger - og så er fundet klar til næste fase:

Step 3: Find de rigtige solcelle-pærer: Her er brugt en lyskæde fra Ikea, hvor kuplerne er på størrelse med tennisbolde - Ikea har en lignende, hvor størrelsen er som bordtennisbolde, de vil nok egne sig til en mere traditionel lysekrone.

Step 4: Montér lyskæden pære for pære i lysekronen. Her må man bruge sin fantasi og prøve sig lidt frem. Jeg har brugt ståltråd, men det kan sikkert også være lim, klistergummi eller hvad man ellers kan finde på. Jeg havde for mange skærme i min lyskæde, og fjernede skærmene på de overskydende. De resterende pærer løber ad ledningen opad i drivhuset.

Et nemt alternativ er blot at vikle en lækker lysekrone ind i en solcelle-lyskæde.

Step 5: Hæng op - igen efter de forhåndenværende-søms-principper: Her er det drivhusplastickroge og ståltråd.

Selve solcelle-fangeren har jeg sat i en blå glasflaske med småsten som kontravægt, så jeg kan placere den, hvor det nu passer. Helst så diskret som muligt.


Step 6: Aftenstemning med lysekrone i Aitos Have :-)

G

Håber I kan bruge ideen.

 

5 kommentarer:

  1. Smart idé Lone, vi mangler også lys i vores pavillion, det er fint beskrevet. Tak for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære lisbet, Ja jeg har desværre ikke haft så meget tid til bloggeri, men har hygget mig med dette og tænkte faktisk på jeres pavillon, der jo nok ikke har strøm når den ligger så langt væk fra huset. :-)

      Slet
  2. Svar
    1. Takker - synes det er vældig hyggeligt om aftenen ;-)

      Slet
  3. Det var da bare en super god idé med den lysekrone. Jeg skal da vist snart på genbrugsjagt :)

    SvarSlet